V októbri r. 2019 došlo k otvoreniu lávky cez rieku Moravu a súčasne boli dané do užívania aj prístupové cesty na slovenskej strane archeoparku Mikulčice - Kopčany. Aj keď sme tieto počiny po mnohých rokoch čakania privítali, ich doterajšia realizácia súčasne priniesla aj niekoľko otázok a problémov.
1. Základnou ídeou zriadenia medzinárodného archeoparku Mikulčice - Kopčany bolo úsilie poukázať na istú veľkomoravskú súnáležitosť a väzbu mikulčického Slovanského hradiska na Valoch a kopčianského kostola sv. Margity Antiochijskej na na ľavej strane rieky Moravy. Hoci sa názory odborníkov na kompaktnejšie vzťahy oboch lokalít vo veľkomoravskom období rôznia, v súčasnosti vieme, že vzdialenosť medzi replikami základov IX. kostola na Valoch a kostolom sv. Margity je iba 1650 m. Ídeu úzkej historickej viazanosti týchto objektov však výrazne znehodnocuje viac než dvojnásobne dlhá trasa prístupových komunikácií, ktorá je limitovaná najmä polohou novopostavenej lávky. Určenie tejto trasy sa na moravskej strane zdôvodňuje najmä polohou prírodnej rezervácie „Skařiny“. Na slovenskej strane archeoparku - kde je dĺžka obchádzkovej trasy od kostola k lávke ešte viac extrémna - sa zase najviac argumentuje vlastníctvom pozemkov.
2. Menej známym argumentom proti dĺžke prístupovej trasy je tiež skutočnosť, že obec Kopčany sa v hlbšej minulosti nachádzala priamo pri kostole sv. Margity - teda v bezprostrednej blízkosti Slovanského hradiska na Valoch. Napokon aj terajšia poloha našej obce je v skutočnosti k Valom o čosi bližšie, než obec Mikulčice.
3. Realizovaná trasa prístupovej komunikácie však výrazne vplýva najmä na pôvodný zámer návštevnosti. Ak chceme návštevníkovi ponúknuť archeopark Mikulčice - Kopčany ako jednorazový celok, vtedy je táto turistická atraktivita obsiahnuteľná predovšetkým bicyklom. Ak budeme vychádzať z možností parkujúceho mototuristu a následného chodca, pre peších je pohyb po veľkej rozlohe tohto archeoparku neatraktívny. Mnoho peších českých návštevníkov prichádza z Valov len po premostenie Moravy. Kostol sv. Margity je pre mototuristických návštevníkov ťažšie dostupný aj z Kopčian. Tento stav našu časť archeoparku výrazne znevýhodňuje.
4. Už dlhší čas je smerom od Kopčian, pri pozostatkoch Kačacieho potoka, umiestnená dopravná značka, ktorá nedovoľuje dostať sa motorovými vozidlami až ku kostolu sv. Margity. Keďže tam bolo problematické zaparkovať, až začiatkom tohto roku obec vytvorila parkovacie plochy. Obyvatelia obce toto obmedzenie kritizujú. Kostol sa stal ťažko prístupným najmä seniorom a invalidným návštevníkom. Avšak aj keby obec udelila týmto návštevníkom výnimku, v celom priestore kopčianskej časti archeoparku zatiaľ neexistuje žiadna vybavenosť, ktorá by ponúkla návštevníkovi aspoň najnutnejšiu ochranu jediným prístreškom. Potrebnými prístreškami sa dokonca nestali ani dve vybudované abstrakné drevené plošiny (deklarované ako vyhliadkové), umiestnené v poraste bývalej Starej Struhy.
5. Pri slávnostnom otváraní lávky v minulom roku, najmä návštevníci z moravskej strany poukazovali na našom brehu rieky na chýbajúce smerové značenie. Tento zahanbujúci stav pretrval až do vzniku tohto materiálu v celej kopčianskej časti archeoparku.
Koncom júna sa však na našej strane lávky predsa len odrazu objavil malý provizórny smerník - avšak s českým textom:
Kaple Sv Margiry Antiochijské 25,5 km po cyklostezce (kus po hrázi a pak doprava). Je pravda, že v mikulčickej časti archeoparku majú v značení a v celkovej propagácii expozícií Slovanského hradiska dlhodobú prax a odborné zázemie. Možno aj preto sa na tento stav u nás už nedokázali ďalej pozerať. Vedenie našej obce by však nemalo pred návštevníkmi degradovať kultúrnu úroveň obyvateľov Kopčian až na takúto nízku úroveň!
6. Od Kačacieho kanála je možnosť ďalšieho pohybu návštevníka určená rozcestím. Cesta odbočujúca mierne vľavo, smeruje ku kostolu sv. Margity. Cesta odbočujúca vpravo a je lemovaná vysadenými pagaštanmi smeruje k ruine Kačenárne. Ľavá cesta ku kostolu je zjavne o čosi kratšia. Pre optimálne trasovanie postupnej návštevy oboch pamiatok by teda - okrem smerových tabúľ - mala stáť na rozcestí aj orientačná tabuľa, ktorá upozorní, že od Kačenárne sa potom možno dostať aj ku kostolu. Hoci novovybudovaná cesta pri Kačenárni končí, bolo by treba ďalšou smerovkou turistu upozorniť, že sa ku kostolu dostane aj pokračujúcou staršou cestou. Zrejme len takto možno trocha korigovať čudnú koncepciu nových prístupových ciest, ktoré zatiaľ neakceptujú logiku polohy našich dvoch dominát v archeoparku. Táto skutočnosť sa ešte horšie premieta pre turistu prichádzajúceho z opačnej strany.
7. Už od samotného začiatku bol súčasťou kopčianskej časti archeoparku aj žrebčín Štít. Jeho začlenenie do ucelenej koncepcie prístupových ciest k jednotlivým pamiatkam však zatiaľ celkom chýba. Najvhodnejším riešením by zrejme bolo umiestnenie centrálnej orientačnej tabule pri mostíku cez Struhu. Táto tabuľa by návštevníkovi vo forme komplexnej ilustračnej mapy predstavila rozlohu celého medzinárodného archeoparku na oboch brehoch Moravy. Práve tu by bolo pre turistu efektívne ponúknuť mu aj variantné odbočenie z „hlavnej trasy“ smerom do Štítu. Poľný chodníček povedľa Struhy by bol síce až treťou kategóriou cyklotrasy v archeoparku, ale mnohým cykloturistom viac vyhovujú najmä takéto terény. Turisti prichádzajúci od premostenia Moravy by boli práve tu tiež upozornení, aby po pokračujúcej novej ceste okolo kostola sv. Margity neobišli ani Kačenáreň. Inak by sa k nej museli vracať až od pútačov pri Kačacom potoku.
8. Po znovuotvorení „lávkomosta“ cez Moravu začiatkom júna t.r., bola na moravskom brehu rieky osadená veľká orientačná tabuľa Archeopark Mikulčice - Kopčany. Orientačné informácie na podklade leteckeho snímku majú niektoré závažné nedostatky. Vo výreze krajiny celkom chýba objekt kopčianského Štítu, ktorý je predsa významnou súčasťou archeoparku. Názov „Kačenáreň“ je umiestnený na celkom inom mieste. Historická nádrž na odchyt kačíc - patriaca tiež do zóny archeoparku - nie je označená vôbec žiadnym názvom. Nepresne je v oblasti nášho kostola zaznačená aj hlavná návštevnícka trasa. Na tabuli síce táto trasa logicky a ideálne smeruje priamo od kostola ku Kačenárni, ale naša realita je iná. Návštevnícka trasa na tabuli taktiež nepokračuje v duchu barokovej ídei našej časti archeoparku tam, kam by mala - teda smerom na Holíčsky zámok. Tabuľa obsahuje fotografiu návštevníckeho centra Slovenského hradiska, ale chýba tam snímka sv. Margity. Nepokladáme to za korektné - je to predsa spoločný archeopark.
9. V bezprostrednej blízkosti kostola sv. Margity projektanti novej cesty nezohľadnili ani len najzákladnejšie predpoklady potrieb návštevníkov. Veľmi výrazne tam chýba vybudovanie neveľkého cykloparkoviska, ktoré by nenarúšalo dominanciu pamiatkového objektu. Už teraz sa tam preto vytvárajú v tráve vyšľapané prístupové chodníčky a cykloturista nemá kde odstaviť svoj bicykel. Aj naďalej tu nie je riešená možnosť kultivovaného oddychového posedenia.
10. Už teraz, na začiatku leta, je cesta na korune hrádze, smerom od lávky až po odbočenie dole na novú asfaltovú cyklocestu, úplne zničená. Na jej povrchu vystupujú mnohé ostré výčnelky skál, ktoré sú zdrojom nebezpečných defektov, ale súčasne aj kritiky smerom na našu dedinu.
11. Pri tejto príležitosti opäť pripomíname, že treba obnoviť používanie historického názvu žrebčína Štít. Tento názov bol v uplynulých rokoch v propagácii objektu i v jeho administrácii obchádzaný a tým zámerne likvidovaný. Zdôrazňujeme, že názov Štít je tiež použitý v evidencii objektu v súpise národných kultúrnych pamiatok. Teraz používaný výraz „cisársko-kráľovský“ by mal ostať len prívlastkom hlavného názvu. Teda: Š T Í T - cisársko-kráľovský žrebčín - Kopčany. Pripomeňme, že likvidácia pôvodného názvu historického objektu takejto kategórie je v kultúrnych európskych krajinách jednoznačným unikátom.
11. V súvislosti s manipuláciou a rôznym využitím orientačných údajov by bolo treba, práve teraz, obnoviť aj ďalší pôvodný názov objektu, ktorý je geografickou chrbticou kopčianskej časti archeoparku. Ide o vodný tok Struha, ktorý bol v šestdesiatich rokoch minulého storočia - v súvislosti s úpravou koryta Moravy - na mapách premenovaný na kanál Tvrdonice - Holíč. Treba predpokladať, že zmena na pôvodný názov Struha bude výrazne dôležitá najmä pri rekonštrukcii nádrže Kačenárne. Náprava tohto stavu nie je príliš náročná a je len v kompetencii vedenia obce.
12. Pre našu obec je mimoriadne krikľavé aj dlhšie existujúce značenie Moravskej cyklistickej cesty na hrádzi pozdĺž Moravy. Podľa jej značiek - ktoré o Kopčanoch nikde nepíšu, a projektoval ich niekto „od stola“, sa cykloturista dostane z Adamova po hrádzi do našej dediny iba vtedy, ak odbočí na „Tvrdonický kanál“. Na hrádzi, pri odbočke do obce, však na stĺpe vôbec žiadna odbočka do Kopčian neexistuje.
13. Ak by však cykloturista do obce predsa len z hrádze odbočil, krátko po vjazde do dediny natrafí na novú smerovú tabuľu. Tabuľa oznamuje, že na kostol sv. Margity treba pokračovať rovno. Avšak na križovatke ciest pri hostinci už ďalšia orientácia chýba. Návštevník je takto vedený až na celkom opačný koniec dediny, aby sa potom zase vracal opačným smerom.
14. Pred rokmi, pri projektovaní základného rozsahu a obsahu medzinárodného archeoparku, došlo k pozoruhodnému združeniu dvoch historických období, ktoré od seba oddeľuje vyše 700 rokov: Veľkomoravská ríša a tereziánske barokové obdobie. Došlo k tomu najmä preto, aby sa vyvážil hodnotový a návštevno-cieľový potenciál dobre známych mikulčických Valov a kopčianskej strany archeoparku.
Oveľa viac než my, propagovali na internete tento projekt Moraváci z druhého brehu rieky. Príklad z internetu:
ARCHEOPARK MIKULČICE - KOPČANY BUDE MÍT:
- Národní kulturní památka Mikulčice – Valy
- Přírodní park Mikulčický luh s rezervací Skařiny
- Kaple sv. Markéty Antiochijské v Kopčanech
- Barokní krajina kolem města Holíče
- Holíčský zámek se zahradami
- Hřebčín s muzejní expozicí, Kačenáreň
Aj z tejto malej ukážky vidno, že kopčiansku časť archeoparku mali spoludotvárať aj historické pamiatky Holíča, ktorý bol - najmä v tereziánskom období - s Kopčanami veľmi úzko zviazaný.
Túto viazanosť reprezentovala aj priama alej z bažantnice Holíčskeho zámku do lokalít Kopčian, ktorá sa zachovala až do súčasnosti. Jej dominancia v „baroktní krajině kolem města“ sa však práve teraz likviduje stavbou súbežnej novej cesty, čo je v ostrom rozpore aj s pôvodným projektom celého archeoparku.
Proti tejto stavbe sme protestovali prostredníctvom regionálnej tlače. Podali sme sťažnosť aj na Krajský pamiatkový úrad v Trnave (podobne ako pred rokmi vo veci likvidácie názvu žrebčína Štít). Zistili sme, že KPÚ Trnava najprv stavbu novej cesty neschválil, ale potom, naopak, stavbu povolil. Preto sme podali nový podnet na prešetrenie celej veci Pamiatkovému úradu SR v Bratislave.
Premostenie Moravy priláka na náš breh rieky najmä množstvo cykloturistov a títo sa dostanú do bezprostrednej blízkosti ďalších významných pamiatok aj priamo v našej obci. Už od otvorenia lávky sa množstvo cyklistov v archeoparku prudko zvýšilo. Ďalší výrazný rozvoj cykloturistiky možno očakávať po zvýšení dostupnosti elektrobicyklov. Najmä tento predpoklad nás môže onedlho pričleniť k neďalekým, veľmi vyhľadávaným cykloturistickým cieľom Lednice - Valtice - Pohansko.
Kopčany majú mimoriadny potenciál aj pre vybudovanie ešte oveľa širšej cieľovej destinácie turistického ruchu. Orientačné a smerové značenie pre našich návštevníkov by preto malo vzniknúť na základe veľmi uváženej koncepcie, ktorá by mala komplexne i perspektívne prihliadať k celému rozsahu historických hodnôt našej obce a jej okolia.
Takáto vlastná a širšia koncepcia však vedeniu obce chýba a obec sa spolieha len na čiastkové projekty, zadávané jednotlivým inštitúciám a osobám bez toho, aby sa mohli obyvatelia Kopčian k veciam vyjadriť.
Občianske združenie Hrúdy sa počas uplynulých rokov viackrát usilovalo takejto koncepcii turizmu v obci preukázateľne prispieť svojimi návrhmi a spoluprácou. Vedenie obce však doteraz nemá žiaden špecializovaný tím ľudí, kde by bolo vôbec možné zahájiť elementárnu diskusiu, aby sa nedostatky, uvedené vyššie, ďalej neprehlbovali.
Jozef Michaláč
predseda OZ HRÚDY
KOPČANY
Kopčany 2. 7. 2020