Kopčianska súčasnosť

Prečo vznikol webový portál Hrúdov?


Viacerí obyvatelia Kopčian si zrejme pamätajú na časy pred niekoľkými rokmi, keď sa naše občianske združenie Hrúdy prihováralo obyvateľom Kopčian prostredníctvom svojho tlačeného občasníka s rovnakým názvom. Isté obdobie sme so svojím občasníkom dokonca vychádzali spolu s obecnými Kopčanskými novinami. 
Ale časy sa neúprosne menia a vývoj možností ako oslovovať verejnosť rýchlo napreduje. Oproti papierovým médiám má dnes, najmä prostredníctvom internetu, možnosť vyjadrovať svoje názory celkom každý. Keď si otvoríme oficiálne webové stránky obce - deje sa to napríklad aj na facebooku. Ale to sú komunikačné väzby len v obmedzenej miere v minimálnych osobných príspevkoch. 

Ukážky titulných strán občasníka Hrúdy


Celkom zjavne u nás už dlhší čas chýba taká informačná platforma, ktorá nebude prinášať len stručné úradné oznámenia a odstavce VZN. V nedávnej minulosti, keď ešte aspoň dvakrát do roka vychádzali Kopčanské noviny, sme o svojej obci vedeli predsa len o čosi viac. 
Vieme, že viacerí z tých našich obyvateľov, ktorí sú zamestnaní vo firmách mimo našu obec, chodia domov len odpočívať a prespávať. Voľný čas zväčša využijú len na úzky rodinný život či zveľadenie svojich príbytkov. Tieto životné takty sú známe aj inde a sú nočnou morou najmä v satelitných neokolóniách pri väčších mestách.
Aj niektorí z našich obyvateľov už s obavami pocítili, že stabilita každej pracovnej pozície je čoraz viac závislá od rýchleho vývoja príslušnej produkčnej oblasti. Racionalizácia technológií má neraz aj svoje obete v prepúšťaní z práce, alebo v obmedzovaní výroby. Prognostici upozorňujú, že takéto následky ohrozujú najmä jednostranne produkujúcich „auto-Slovákov“. Platí to aj napriek tomu, že v našom užšom regióne sú po fajronte cesty zo Skalice stále ešte preplnené zdanlivo spokojným blahobytom...
Nechceme na seba privolávať nič zlé. Mali by sme sa však oveľa viac zamýšľať aj nad našimi domovmi. Sú to nielen miesta nášho pokojného rodinného azylu, ale poskytujú nám aj odrazisko pre prípadné nové sebauplatnenie. Pre zabezpečenie životnej úrovne rodiny a najmä výchovy detí, je však potrebné zaujímať sa nielen o svoje najbližšie susedské okolie ale aj o svoje osobné existenčné ambície v rámci celej obce.
Napríklad - časť našich obyvateľov by mohla v budúcnosti podnikateľskými formami využiť aj skrytý potenciál cestovného ruchu, ktorý sa nám núka priamo pod nosom. Najmä Kopčany, s nadpriemerným sumárom historických pamiatok a výhodnou polohou, ponúkajú v našom regióne veľa neobjavených možností. 
Naše občianske združenie o týchto problematikách v minulosti už viackrát písalo a ponúkalo diskusiu na najrôznejšie témy. 
Chceme opäť prebudiť občiansky záujem o veci verejné a radi privítame každú Vašu odozvu či príspevok.

 

publikované dňa: 31.5.2021


O zámere postaviť pri Holíči veľké prekladisko tovarov sa verejnosť prvý raz dozvedela koncom
roku 2020. Stalo sa tak najprv prostredníctvom regionálnych novín a následne aj dvoch väčších
článkov v celoštátnych médiách. Obidva publikované materiály sa zhodne postavili proti zámeru
postaviť prekladisko v plánovanej lokalite. Jadrom tohto nesúhlasu boli najmä stanoviská pamiatkárov,
ktorí poukazovali na susediace lokality nedávno zriadeného archeoparku Mikulčice -
Kopčany.
Už z prvých informácií vyplynulo, že celý tento zámer (MLC Holíč), za ktorým stojí spoločnosť DOE
Europe SE so sídlom v Prahe, u nás výrazne podporuje primátor Holíča.
V januárovom čísle mesačníka Holíčan sa konečne o projekte vyjadril primátor nielen obšírnejšie
ale najmä aj s ďalšími argumentáciami o ktorých sme doteraz nevedeli. Najviac prekvapujúce je
tam jeho tvrdenie, že, citujme: „Zachovajme z krajiny to naozaj barokové a to, čo je priemyselné a
oddelené železnicou, využime pre tvorbu pracovných miest.


Kopčany od holíčskeho baroka odkrojené

O vzácne zachovalej barokovej ceste od zámockej bažantnice smerom na Kopčany, ktorej dominanciu
nechal primátor v uplynulom roku zlikvidovať výstavbou súbežnej cyklocesty, prinášame
informácie v iných materiáloch. Prečo však bola nová cyklocesta postavená práve povedľa odľahlej
strane od starej Zámockej cesty sa dozvedáme až teraz. V prvých mesiacoch roku 2020, keď sme
aj prostredníctvom regionálnych novín My Záhorie proti výstavbe cyklocesty protestovali, sme ešte
o zámere MLC nič nevedeli. Primátor vtedy ešte tvrdil, že historická Zámocká cesta patrí súkromníkovi
a preto ju mesto nemohlo rekonštruovať.
Pripomeňme, že mesto Holíč už dávnejšie od súkromníka dokonca kúpilo celý Holíčsky zámok. O
získanie cesty k tomuto zámku sa však v mene cykloturistiky v skutočnosti vôbec neusilovalo.
Teraz je však už zreteľné, že známa historická baroková spojitosť medzi Holíčom a Kopčanami
pánovi primátorovi príliš veľa nehovorí. Jeho vlastná baroková krajina, z moci úradnej, siaha totiž
len po železnicu.
A všetci tí, ktorí sa roky usilovali o kopčiansky archeopark, ktorý má popri veľkomoravskej
kultúrnej vrstve aj veľmi výraznú kultúrnu vrstvu barokovú - nevyhnutne viazanú na Holíčsky
zámok - sú podľa pána primátora iba akýsi rojkovia, usilujúci sa o UNESCO a hroziaci vybudovať
skanzen.

Reaguje poslanec NR SR

Onen poslanec nechodí sedávať len do parlamentu v Bratislave, ale ronako aj na zasadnutia
Mestského zastupiteľstva v Holíči. Vyniká tam najmä niektorými opozičnými postojmi proti
primátorovi. Aj preto sme sa s ním ešte na začiatku výstavby cyklocesty stretli, predpokladajúc, že
nám tento barbarský zásah do historickej krajiny pomôže odvrátiť. Nepomohol , ba práve naopak,
v novinách sa potom v duchu metód politikárčenia, pokúsil celú našu iniciatívu spochybniť.
Už v druhom čísle priniesol mesačník Holíčan reakciu pána dvojnásobného poslanca na článok
primátora mesta ,vo veci projektu MLC .Hneď teraz dodajme, že čitatelia si v tom istom čísle mesačníka
mohli prečítať aj rovnako obsiahlu odpoveď primátora na reakciu poslanca.
Pán poslanec aj tomto príspevku preukázal, že jeho kultúrny vzťah, prinajmenšom k historickej
previazanosti Holíča a Kopčian, je zrejme celkom nulový. Dokazuje to aj jeho “obava”, akoby sa
vybudovaním prekladiska “skrášlilo” prostredie okolo cyklotrasy”.
Pán poslanec sa vo svojom článku k prekladisku tiež vyjadril pozoruhodnou myšlienkou: “Ak by
celý projekt (MLC) mal byť len o peniazoch a prínose pre mestskú kasu, tak hlasujem za.”
Lenže,
čo ak by mestská kasa Holíča obdržala za tento projekt ročne nie 400 000, ako tvrdí primátor, ale
aspoň štyri milióny euro? Alebo, ak by išlo o mestskú kasu, za koľko by ste vlastne, pán poslanec,
predali naše bohaté kultúrne dedičstvo?

Sú v pozadí MLC skryté záujmy?

Približne takto uchopil vo svojom článku svoje podozrenie pán poslanec. Takúto otázku vlastne
primátorovi doteraz nikto nepostavil. Zrejme aj preto, napriek doterajšiemu zreteľnému lobovaniu
za prekladisko, sa pán primátor odrazu v odpovedi poslancovi vyjadril, že: “on stojí v strede
názorov”
. Proti komu je tu teda namierený tak výrazný odpor vo veci MLC?
Pán primátor aj vo svojej odpovedi opäť zdôrazňuje ochotu o zámere MLC diskutovať. Vzápätí
však svojho oponenta obviní z osobnej politickej ambície a dodáva, že “Ďalej však v tejto praxi
pokračovať nebudeme. Mesto nepotrebuje rozbroje a napĺňanie osobných cieľov.”

Možno ľahko dokázať, že mesačník Holíčan už dlhé roky v skutočnosti osobné ciele napĺňa. Len
sa to deje tak, aby vo vážnych problematikách k žiadnym rozbrojom, medzi občanmi mesta a jeho
vedením, nikdy nedochádzalo.
Tak, ako v prvom čísle mesačníka, aj v odpovedi poslancovi primátor Holíča opäť zdôrazňuje, že
”...krajina za železnicou skutočne nie je baroková. ”
Obom účastníkom tohto publicistického sporu - sa napodiv vo vzájomnej zhode - už podarilo
zlikvidovať dominantu barokovej Zámockej cesty. Rozľahlá a historickým dedičstvom naplnená
krajina medzi Holíčskym zámkom a pamiatkami Kopčian však už pretrvala stáročia. Práve teraz
má len tú smolu, že ju ovládajú tí, ktorí - hoc im po predkoch krajina patrí - iba mlčia a navyše ju
ohrozujú iniciatívy politických a spoločenských predátorov.


Jozef Michaláč